Selecteer een pagina

Door de corona-regels die echt nog niet uit het zicht zijn, hebben ook sportclubs een probleem erbij. Want hoe kunnen zij in de zichtbaarheid die zorgt voor de sponsorwaarde zonder hun toeschouwers en aanwezige leden blijven volden? Wellicht kunnen de sportbonden, in navolging van de NHL(verbond van ijshockey teams in de USA en Canada)hierin meer mogelijkheden bieden. 

De NHL heeft daarnaast te kampen met een opbrengst reductie van ongeveer 14% door het niet doorgaan van wedstrijden in de afgelopen periode. En dat heeft de NHL doen kijken naar een inkomsten bron die met de verandering door regelgeving te koppelen valt. Aangezien er vier competitie regio’s zijn, zijn er vier aparte sponsoren aangetrokken voor de duur van één jaar. Ieder van deze vier sponsoren zal een competitie gekoppeld zien worden aan hun naam. De Eastern en Western conferences zijn nu voor het seizoen 2021verdeelt in: Discover Central Division/ Honda West Division/ MasMutual East Division/ Scotia North Division. 

De NHL introduceert deze nieuwe sponsorvariant in navolging van een eerder genomen besluit ten goede van de clubs. De organisatie heeft voor het eerst toestemming gegeven om een sponsor te laten zien op de helm van de spelers (lees ook: NHL Helmet Ads).Deze sponsoroptie stond echter al langer op de agenda maar is versneld om de clubs enigszins tegemoet te komen. Bij deze maatregel is de patchsponsoring binnen de NBA als voorbeeld genomen. Deze voor voetbal begrippen minimale shirtreclame, heeft voor de clubs binnen de NBA een opbrengst van 150 miljoen dollar gegenereerd sinds de invoering in het seizoen 2017/2018.  

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Deze aanpassing van het reglement om meer zichtbaarheid te bieden voor de clubs, is mede het gevolg van de corona-reglementen. Want deze zorgen ook in de geroemde Amerikaanse Fan Engagement voor het probleem om de fans te bereiken. Via deze helmsponsoring hoopt de NHL hun clubs een ‘nieuwe zichtbaarheid’ te bieden, met een geschatte opbrengst van in zijn geheel 15 miljoen dollar. 

Doordat sponsoren nu meer ‘in beeld’ te zien zijn, is er zichtbaarheid richting de fans! Het blijkt dat vooral de organisaties die eigenaar zijn van de -voor fans gesloten- stadions hier op in springen. 

Bron: Forbes sportmoney SportspromediaFront office sport 

En uiteraard komt dan de vraag: Welke reglementen moeten en kunnen meer bonden aanpassen, om via die weg juist nu ondersteuning en vooral nieuwe mogelijkheden te bieden?